måndag 11 juni 2012

Viva España del 1..

Efter bröllop o firande så for jag o Peter hem o lyssnade på lite mysig musik, skålade igen för oss två o drack lite vin medan vi packade det sista inför våran bröllopsresa. Då klockan var ett så kom pappa o hämtade oss o skjutsade ner oss till Arlanda(tack snälla pappa<3), för vårat flyg skulle gå 06.20 som ni ser här nedan=/
Vi var lite nervösa inför det hela, jag för att det var några år sedan jag reste utomlands o Peter därför att han aldrig varit utomlands i sitt vuxna liv=P=) 
 Men allting gick utan problem såklart=) o plötsligt satt vi på planet mot Barca. Vi somnade nästan direkt, äntligen kunde vi slappna av efter allt som varit under dagen o den senaste tiden=)
 Så på ett ögonblick var vi framme i värmen o vimlet..
 Vi började med att gå La Rambla ner för att leta reda på vårat hotell. Då vi gick runt i alla gränder o smågator i de Gotiska kvarteren som ligger intill Ramblan för att hitta hotellet så sprang vi rätt in i en photoshoot med typ den längsta o smalaste kvinna jag någonsin sett i verkliga livet=P
Vi lämnade väskorna för att bege oss ut o upptäcka staden.. 
Smala gator gränder till höger o vänster med fantastiska husfasader.. 
 ..o gröna växter o träd som ramade in allting perfekt.
Såna här figurer fanns det lite här o var o även i klädaffärer så hade skyltdockorna den här looken i ansiktena=P
 Gatukonst var det gott om, framförallt på alla "galler" som skyddade affärerna då de var stängda.
 Mera grönt o blommigt=)
 Så sprang vi in i en loppmarknad på ett torg i närheten o jag hittade jättemycket jag ville ha, men av någon anledning köpte jag ingenting..

  Den här gamla bilden på ett vackert bröllopspar gillade jag verkligen..=)
Snygga skallar..
  ..o tjusiga gamla kameror..
..o dessa fina kort hade jag gärna plockat på mig några av=)
 Torget låg precis framför denna fantastiska katedralen som jag inte fick gå in i denna dag pga att jag inte kunde täcka över mina axlar..
 Otrolig byggnad o otroligt mycket folk..
 Dessa vackra lila träd fanns över hela Barcelona o luktade underbart..litegrann som syrener=)
 Gatumusikanter fanns oxo lite här o där..
 ..o dessa var helt fantastiska..
 Det är viktigt o dricka vatten i denna hetta o därför finns det vattenkranar lite här o där..
 Något annat det vimlade av var hundar..överallt var det hundar o typ nittio procent gick lösa o var väldigt väluppfostrade o lydde matte eller husses minsta lilla vink. 
 Mera gatukonst..ny o gammal...
 En bit ovanför vårat hotell låg det här torget  som var omringat av restauranger o barer..
 Jag var superglad..haha
  Peter fick sig en rejäl öl då vi satte oss på en uteservering på Ramblan..servitören frågade om han ville ha en stor stark..o en STOR stark han fick..haha..
 Jag provade sangria som smakade fantastisk ena klunken o inte alls nå gott den andra klunken av någon anledning..
 Sedan tog vi oss en tur ner mot hamnområdet för att kika runt..gick förbi en jättestor skulptur med Columbus i toppen som var omringad av lejon..
 Det var väldigt varmt, men lite molnigt den här dagen..vilket var ganska skönt faktiskt, man fick liksom smälta det hela lite.. 
 Hamngatan i bakgrunden o en fantastiskt fin båt..
 Dessa baddare simmade runt under våra fötter då vi satte oss på bryggan..dom var säkert uppåt en halvmeter långa!
 Älskling
 ..o så jag=)
 PÅ eftermiddagen gick vi till hotellet o fick se vårat rum för första gången, vilket var en glad överraskning. Då jag bokade den här resan så hade jag sett ett väldigt simpelt rum med en gammal enkel träsäng, men tänkte att vi kommer ju ändå inte vara på rummet nå mycket så skit samma. Men det var ett helt nyrenoverat hotell, med vissa våningar fortfarande på gång. Såhär såg sängen ut iaf=)
 ..det första vi möttes av då vi slog på tvn, var Rolf Lassgård som Wallander...dubbad till spanska!!!Haha..lite otippat.
 Sen chockade Peter mig med en morgongåva..trodde jag väl aldrig att jag skulle vänta mig=P 
 Han vet vad jag tycker om..=)
 Det här snygga armbandet fick jag från Rock by Sweden..
 Efter en tupplur så gav vi oss ut igen o gick förbi dessa fantastiska mimartister eller vad man ska kalla dem. e rörde sig då de fick betalt.. Mad hatter var nog min favorit..
 ..men Alienfiguren var ju jäkligt häftig måste ja säga..
 Det kom en regnskur, men den slutade typ lika snabbt som den kom..
 ..o vi blev inlockade på detta ställe för att äta o dricka lite..
 ..utsikten bredvid vårat bord..
 ..o såhär såg det ut inuti..väldigt hög puls o glatt humör på alla=)
 Hej hej..=P
..o skål..
  Jag provade sangria igen..denna gång mycket godare..
 O så provade vi paella såklart..
Hade kunnat varit lite mera skaldjur i för min del...men det var riktigt gott=)
 Så återvände vi till torget där det var näst intill fullsatt på alla restauranger runt om... 
 Vi slog oss ner på detta mysiga ställe..
 ..med fantastiska bjälkar, ljuskronor o snygga trägolv..
 Vi beställde mojito som ingen av oss testat förut...
 ..o ingen av oss kommer att testa igen=/ Inget gott alls..Peter lyckades inte få med min grimas på bild efter att jag smakat..haha..
Sen gick vi till sängs, trötta men nöjda med vår första dag i vackra Barcelona=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar