tisdag 12 juni 2012

Dag två i Barca..

Den här dagen bjuder på en massa bilder, bara som en förvarning=P Vi klev upp tidigt som vanligt o käkade den näringsrika frukosten på hotellet(frosties med mjölk, croissant, marmelad onåt bröd som såg ut o smakade som korvbröd=P) VI hade iaf planer på att utforska staden idag o på vägen upp mot Placa de Catalunya så gick vi förbi den här marknaden...
Det var en matmarknad som bjöd på allt möjligt gott..fullt med färska frukter staplade i berg..
..o färska fruktsmoothies stod uppradade..
*-Men det fanns även en del äckliga o läskiga saker=/ som dessa fårskallar o magarna som ligger på sidan om...usch då vi gick förbi dessa o alla andra köttstånd så undrade jag varför jag inte blivit vegetarian ännu??!! Jag mådde så illa av alla lukterna o att se skallar, klövar, flådda kaniner mm..blää mår illa nu igen bara av tanken=/ Peter bara skrattade åt mig, han jobbar ju som styckis o har jagat en del i sitt liv osv så han är van..
Färska kryddor o liknande..
..o skaldjur..
..o fiskar i rader..ser rätt läskiga ut dessa med måste jag säga=/
Korvar av al dess slag..
..o torkat o hängt kött som kostade multum..
Sen fanns det massvis av dessa smarta förpackningar med fruktblandningar..
..bara att köpa o äta på vägen, viket vi gjorde..mums=)
Lite mer gatukonst strax utanför marknaden..
Så gick vi o köpte biljetter till turistbussarna...japp, har aldrig varit så turistig i mitt liv tror jag..haha
Här är en tjusig bild på mig på Placa de Catlaunya då vi var på väg till bussen som skulle ta oss runt i Barca..
Såg denna söta lilla kille som försökte få tag på duvorna=)
Så klev vi på bussen o började resan..det kryllar verkligen av fin arkitektur i Barcelona!!
Det var ca 26 grader varmt den här dagen o molnigt..passade perfekt o vara turistiga då=) Här ser ni en av Gaudis otroliga byggnader..
..o här är en till. Otroligt att kunna göra dessa byggnader, det är ju typ såna som man bara sett i tecknade filmer annars=P
Bilderna blev lite si sådär då man satt på busstaket o knäppte men men..
Vårat första stopp var denna otroliga byggnad..Gaudis La Sagrada Familia, som ännu inte är klar o förmodligen inte kommer o vara klar förrän tidigast 2020 nånting..
Knäppte en otroligt smickrande bild på mig själv, men iaf en fin bild på älsklingen=) framför katedralen..
Den var otroligt mäktig o stor..
Var bara tvungen o fota den här killen som fick till de största såpbubblor jag sett=)
Närmare blick på katedralen..
..o närmare än så kom vi inte..det var så sjuuuukt mycket folk i kö, det här är bara en liten del..den liksom fortsätter runt hela byggnaden!! Vi kände att vi inte ville förlora en hel dag med att stå i kö..
..så jag fotade nån bild till o så gick vi tillbaka till bussen för att åka vidare..

 Nästa stopp, var Parc Güell..o på vägen dit så gick vi förbi den här gubben som spelade väldigt fint..
 Här är ingången till parken...heelt galet=)
 ..typ lika som jag ser ut här=P
 Allt här är ju oxo designat av Gaudi o lika otroligt som allt annat vi sett av honom! 
 Parken bara fortsatte uppåt berget o fantastiska byggnader o verk fanns överallt.. 
 Här var hans hem under 20-talet, som nu var ett museum o rymde en del av hans möbler o liknande som han gjort. Bilderna inifrån blev tyvärr inget vidare=/
 Love <3
 Underifrån..
 ..ovanpå..
 Grym utsikt överallt ju högre man kom..
 ..en del av den..
 Stiligt hus..
 ..mera utsikt=)
En liten inneboende i parken=P 
 Här står vi på den allra högsta punkten o såg hela Barcelona runt om oss, lite skakis blev man haha..

 Det ser ju verkligen ut som nånting ur en saga=)



 Det var sjukt varmt o sjukt mycket folk överallt o vi fick ont i fötterna av all vandring, men det var det värt..
 =)
 Goast=)
 Närbild på mosaik..
 Herr o fru Podoll=)(ja Lindh-Podoll egentligen för mig men men=P)
 Mer fin mosaik...vill oxo ha en sån här vägg hemma=P Hmm undrar just hur man kan få till det o var...=P
 Fantasihuset..
 Gick förbi ännu en sån där mimare eller vad man nu ska kalla dom..helt galet, han stod still så här hur länge som helst o rörde inte en min..
 ..så fick han några slantar o bytte till den här positionen..fattar inte att de klarar det!!
 Gillade bara färgerna=P
 Vi tog en liten paus innan vi fortsatte bussturen i några timmar till..
 Ännu ett fint hus, kommer inte ihåg vilket det var=/
 VI stannade oxo för lite shopping o såhär glad ser jag ut då jag shoppat ännu ett par skor till min sotra skosamling´där hemma=P VIsar dom nån annan gång..
 Utsikten från ett jättestort köpcentrum som hete Arena..i bakgrunden ser man Nationalmuseumet..
 ..o här är Placa de España..
 Ännu en otroligt smickrande bild då vi satt på bussen=) 
 Linbanor gick över delar av Barcelona o vi tänkte ta en tur, men det var så sjukt lång väntetid..
 En staty nere vid hamnen..
 Efter bussturen o en massa intryck så fortsatte vi o kika runt lite till fots..gick in i den fina katedralen som jag inte fått komma in i dagen före..
 Otroliga byggnadsverk..
 Galet fint..
 Här är en del av gården som låg alldeles intill..
 Fint ljus..


 Jag kunde knappt sluta fota därinne..så himla imponerad o inspirerad av allting=)

 Men då vi väl slet oss därifrån så började dessa grabbar att uppträda med lite capoeira utanför..
 Sjukt duktiga var dom, men fick tyvärr inte hålla på så länge innan polisen kom o de fick springa åt varsitt håll..=/
 Söta nunnor..
 Fint..
 Tre små grisar..=P
 Efter lite uppfräschning på hotellet så gick vi ut i kvällen o letade ett ställe att käka på..vi drack inhemsk öl som var faktiskt riktigt god..
 Här ser man lite hur fint o mysigt det var, El Salon hette stället..
 Lite tapas till ölen..vi märkte att så fort de serverade nåt i ett sånt här litet fat eller i en liten skål så var det tapas...även om det så var vanliga chips!=Ohaha.. Men dessa oliver var sjukt goda, de la in dom själv i vitlök o nå mer..passade utmärkt till ölen..
 Hungrig som få..
 ..men rätt glada ändå=P
 Det här blev det för min del, gorgonzolafylld lax o karamelliserade päronhalvor...lät väldigt suspekt, men var ruskigt gott.
 Peter beställde detta..minns inte riktigt vad det var, men nån slags kött med riktigt god kålpuré till=)
 En till bild hur det såg inne på restaurangen innan vi gick vidare..
 Provade nån till ny drink på Ramblan, som hette Blue Lagoon som jag gillade väldigt mycket..älsklingen drack en väldigt stark White Russian..=P
Sen var det dags att göra kväll, dagen efter var det dags att prova stranden tänkte vi=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar