onsdag 25 september 2013

The end of the world..

Sitter just nu på bussen hem till lilla Hälsingland igen o har precis tittat på en sååå fin film att mitt hjärta känns både lite trasigare o lite helare. 
Filmen är "Seeking a friend for the end of the world" o handlar om två människor som möts då det är bara tre veckor kvar tills världen går under. En asteroid är på väg mot jorden o kommer att utplåna mänskligheten o dess hemplanet.
Jag var lite skeptisk från en början, men måste säga att den fångade mitt hjärta o jag satt här i bussmörkret o grät..inte så mycket över det sorgliga i storyn utan det fina mest. (Såklart det sorgliga oxo.)
Men så började jag oxo fundera på vad skulle man själv göra, om man fick reda på att jorden går under om tre veckor??
Jag har alltid sagt att om jag fick typ ett halvår kvar att leva så skulle jag resa den första tiden för att sedan spendera resterande tid med mina nära o kära. Men på tre veckor o om hela världen står inför utrotning, så fungerar inte den planen riktigt...vare sig tidsmässigt eller praktiskt, inga flyg eller liknande skulle ju gå, allt skulle stängas ned o världen skulle bli ett laglöst samhälle förmodligen.
Men den andra delen av planen håller jag kvar vid iaf, att spendera tid med mina nära o kära. Jag skulle se till att de visste precis hur mycket de betytt för mig i mitt liv o jag skulle försöka få den sista tiden att bli så sorglös som möjligt.
Se solnedgångar o soluppgångar med den jag älskar, sova under bar himmel o älska i månsken(om det är varmt vill säga haha). Äta bara god mat, se mig runt i min omgivning o upptäcka den som om det vore den första o ta in varje intryck den ger. Dra in alla dofter av blommor, gräs, doften av kattens päls eller mjukheten i en hästs mule, kalla höstnätter eller varma sommarnätter.... Det är så enkla saker som dyker upp i mitt huvud då jag tänker på vad jag skulle göra de sista 21 dagarna av mitt liv o det får mig att tänka på att varför gör jag inte dessa saker (o lite till) nu då jag lever på obestämd tid? Varför skjuter man på saker man vill göra, bara för att man kan göra dom en annan dag, man hinner inte nu osv...??
Jag har absolut inget bra svar på den frågan själv, då jag är en expert på att skjuta på saker o ting, på möten med människor jag älskar, platser jag vill besöka osv osv....
Vad skulle ni göra med era sista tre veckor?? Vem skulle ni spendera dom med??
Medan ni funderar, tycker jag att ni skal se filmen=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar