onsdag 30 oktober 2013

En dags strosande..

Igår var jag ledig, eller ja, eget arbete heter det visst. Spenderade hela dagen med att strosa. Jag strosade längs med Drottninggatan innan alla affärerna öppnat. Såg då en del leveranser kom o hur budkillarna  ropade hej o godmorgon till varandra. Såg vissa jäkta gatan fram med, vad jag tar för givet, en caffe latte i handen...vissa sena till jobbet, vissa med ett eller flera barn i släptåg som de försöker snällt få att gå snabbare, men vissa bara går såhär snabbt här. Jag tror Stockholm gör det med folk, eller storstäder i allmänhet kanske. Dom får folk att öka takten, dom har inte tid att vänta de där extra minutrarna som det tar för nästa tunnelbanetåg att komma o dom har definitivt inte tid att gå långsammare o iaktta o verkligen se varandra då de passerar gata upp o gata ner.
Jag menar självklart inte att det behöver vara som i byarna då man säger hej till alla man möter, skulle bli lite konstigt o svårt för den delen o hinna med o säga hej. Kul ändå o prova nån gång ha ha..kommer ni ihåg Crocodile Dundee 1, då han kommer till NY för första gången o säger hej till så många han kan på gatan...folk tittade på honom som om han vore psykiskt störd haha. Men jag tror att det skulle bli lite så i verkligheten oxo tråkigt nog. Bara man går ensam o ler för sig själv, tittar ju folk konstigt på en. Men det är något jag brukar göra,ser nog ganska fånig ut men hellre det än sur o tråkig.

Iaf så strosade jag vidare mot Fotografiska o spenderade nån timme eller så(höll inte koll på tiden alls den här dan) mellan Pieter Hugos dystra men sanna porträtt av Afrika, Paulo Roversis mystiska porträtt o modebilder(helt kär i vissa bilder o framförallt mystiken i dom), sedan en av mina stora favoriter...Inta Ruka. Älskar verkligen hennes bilder, hur man verkligen får kontakt med människan som hon porträtterar o hur man känner deras känslor.. Känns lite overkligt att jag har träffat henne, pratat med henne o att hon dessutom gillade min utställning i våras är ju sinnesjukt!=) Fick även höra idag att jag kommer nog o få en inbjudan till en annan av hennes utställningar framöver, som äger rum på hemmaplan(min alltså=)).Wiiiieee!=D
Efter detta besök så styrde jag kosan mot Moderna Museet. På vägen dit var jag nära o blåsa bort, jag tror nån syssling till stormen Simone härjade i stan.
Väl på Moderna, så var mitt sikte inställt på Cindy Shermans utställning "Untitled Horrors"...ni som inte vet vem hon är eller vad hon gör kan klicka på länken i hennes namn, så ser ni att det är en väldigt speciell typ av fotografi hon sysslar med. Många skulle nog kalla det för fult, jag kallar det hellre provokativt o utmanande. För det är en utmaning att stå kvar o titta på en del av hennes bilder, för de ger en sån känsla av obehag att man bara vill gå därifrån. Men utifrån hennes bilder ska vi på utbildningen inspireras o göra ett självporträtt i sann Cindy Sherman-stil....det blir en utmaning, men jag tror det kan bli roligt.
Efter en alltför kort stund av studerande av hennes bilder, gick jag o kollade på samlingen de har på Moderna..den var inte alls så bra som jag mindes...gick så ner till surrealisterna o beundrade den stora Dalitavlan som hänger där. Har ju sett den förr, men kan inte sluta förundras över denna sinnesjuka människas fantastiska konst, känsla för detaljer o precision.
På vägen tillbaka upp, gick jag förbi en spade som hängde på väggen, "förlängning av en arm" tror jag det stod bredvid den... O jo, jag fattar grejen med namnet osv, men utan namnet så är det bara en spade. Jag vet inte ibland kanske jag inte är tillräckligt konstnärlig i mitt sinne helt enkelt...eller så behöver jag bara fundera på det en stund, för nu plötsligt så var den inte så dum ändå då jag tänker efter på den...hmm

Strosade vidare genom stan o vimlet, in i några affärer o sedan vidare upp för Drottningatan igen o hem till mitt lilla krypin på Odenplan.

Nej, nog med orddrällande från min sida...nu blir det till o sova tror jag bestämt.
Här är en bild jag tog under gårdagen, kände att jag måste börja leka lite med photoshop igen(som jag gjorde innan jag visste vad jag höll på med=P) o inte alltid göra så realistiska bilder, så här är Af Chapman i Stockholm, inte så mycket experimenterande gjort på den..men jag måste börja nånstans..(hoppas den inte är för mörk bara).
Godnatt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar