fredag 18 oktober 2013

Superbra föreläsare..



Sitter på tåget på väg hem nu o efter att ha spenderat ungefär två timmar på golvet av Centralstationen i Stockholm, känns det oerhört bra att sitta i en tågstol!=)
De här senaste dagarna i skolan så har vi haft, dels juridikföreläsningar med tillhörande tentafrågor(!) o sedan har vi haft  1,5 dag med otroligt bra o inspirerande föreläsningar av både fotografer, ADs o retuschörer. Jag måste säga att mitt hopp o min känsla ang utbildningen har ökat o är så mycket bättre!=)
Några av dom som föreläste som jag verkligen fastnade för var dessa:

Olivia Jeczmyk Hon är en fantastisk stillebenfotograf, som inte alltid jobbar som man kanske väntar sig att hon borde, med vare sig metod, motiv osv.. Hon har otrolig känsla för färg o form o jag är lite småkär i hennes färgstarka stillebenbilder faktiskt!

33131146

3308

Sen fick jag ju även upp ögonen för en av hennes samarbetspartners Fideli, som är en sjuukt duktig papperskonstnär! Kolla bara in dessa bilder som de gjort tillsammans..

                                        3284
ALLT är i papper på denna klocka!!!
                                            3274
Här ser man ju tydligare att det är papper, vilket är fint, men förstå vilket jobb det ligger bakom all bilder!!
                                             
Här en lite 1700tals inspirerad stillebenbild, där allt oxo är i papper såklart..ALLT! Kolla in Fidelis eller Olivias sida för att se mer=)

Sen hade vi David Bicho, som  var en riktigt skön människa! Självlärd fotograf, som jobbat sig upp.
 Han bjöd verkligen på sig själv, visade på fel han gjort o brister han har för att tipsa oss om hur man inte ska göra o lite grejer man bör tänka på som blivande fotograf osv. Det blev många skratt under hans föreläsning kan jag lova...hans hemsida håller på att ändras om. för att bli bättre som han själv sa, men den kan vara värd att kolla in ändå.

Sedan har vi härliga Aida Chehreshgova. Hon besökte oss idag och vilken människa!=) En cool tjej, som verkligen vet vad hon vill o vad hon står för osv. Älskar att hon inte är rädd för att provocera o vara FÖR mycket(som många talat om för henne) i både hennes bilder o hennes personlighet. Verkligen en stor inspiration som jag ska hålla ögonen på!=) Hon har bland annat gjort Swedish Hasbeens snygga reklamkampanj, men annars jobbar hon med stora team o produktionenr, uppstyrda bilder där hon kontrollerar ALLT o det blir hur snyggt som helst! Hon inspireras av allt o låter sig inte skrämmas av att ta bildspråk som liknar nazitysklands bilder, för estetikens skull, eftersom hon vet vart hon står. Hon är inte nazist o hon gör inte nazistiska bilder, men hon inspireras o gör det bättre. Hon tänker verkligen igenom sina bilder från ide till slutprodukt i minsta lilla detalj o allt känns proffsigt o rent. Kolla in hennes hemsida för att inspireras av hennes olika stilar o bilder vettja!=)
Swedish Hasbeens 01 Spring/Summer 2011

Swedish Hasbeens 03 Spring/Summer 2011

Andra föreläsare vi hade, Anna Romson AD , Retuscheriet , Eizo , Stefan Ohlsson Projektor 

Riktigt bra dagar som verkligen har peppat mig o gett mig mer tålamod o hunger efter ännu mer kunskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar